W czasie Święta Róży na terenie Pałacu Saskiego Kutnowskie Towarzystwo Historyczne, we współpracy z Muzeum Pałac Saski w Kutnie realizowały projekt pt.: ”Muzyka barokowa w Pałacu Saskim – przywracanie dziedzictwa kultury polsko-saskiej”

Pierwszym z wykonawców występujących w ramach projektu był, znany już kutnowskiej publiczności, wrocławski zespół Żniwa.

Żniwa to małżeński duet Lidia i Paweł Ulatowscy, na co dzień znany grający pagan folk – można było posłuchać ich na festiwalu Pyrkon, na scenie podczas rekonstrukcji Bitwy Pod Grunwaldem czy podczas Oblężenia Malborka. „Żniwa” grają w całej Polsce i za granicą, nierzadko występują również z zespołem Żywiołak. Wydali dwa albumy, które można znaleźć na wszelkiego rodzaju serwisach takich jak YouTube i Spotify, a także w formie fizycznych płyt. W swoim instrumentarium wykorzystują jedynie akustyczne instrumenty, takie jak: harfa, tagelharpa, cajon czy didgeridoo. W czasie Święta Róży Żniwa pozostały w spokojniejszym klimacie muzyki barokowej, kontredansów i klasycznych tańców – wszystko z wykorzystaniem lutni romantycznej, skrzypiec pięciostrunowych, fletu poprzecznego, piccolo i whistli. Zespół wystąpił w piątek i niedzielę z własnym materiałem, a w niedzielne popołudnie akompaniował również Królewskiemu Zespołowi Tańca Dawnego podczas pokazu tanecznego.

Nagrany materiał z tej sesji stał się podstawą do przygotowania płyty Les Danses, która jest już dostępna w sklepiku Muzeum Pałacu Saskiego.

Kolejnym wykonawcą w ramach projektu była Orkiestra Czasów Zarazy, czyli zespół założony w 2010 r. zajmujący się poszukiwaniem i wykonywaniem utworów w stylu polskim powstałych w II połowie XVII i I połowie XVIII wieku.

Repertuar Orkiestry bazuje na kompozycjach zachowanych w zbiorach polskich, niemieckich, szwedzkich i węgierskich. Są to głównie tańce polskie różnego typu.

Niektóre z wykorzystywanych przez zespół kolekcji uważane były do tej pory za zaginione lub zdekompletowane. Zespół koncertował w kraju i za granicą. Nagrał dwie płyty dla holenderskiej wytwórni Ayros..

Nazwa projektu nawiązuje do tragicznego dla Rzeczpospolitej początku XVIII wieku – wspaniała i bujna kultura muzyczna rozwija się wówczas na tle spustoszeń wywołanych przez Wielką Wojnę Północną oraz towarzyszącą jej epidemię dżumy. Podczas kutnowskiego koncertu można było posłuchać utworów wybitnego kompozytora epoki baroku Georga Philippa Telemanna.

Zespół wystąpił w składzie: Paweł Iwaszkiewicz – dudy i kierownictwo artystyczne, Wojciech Hartmann – skrzypce barokowe,Witold Broda – skrzypce ludowe Piotr Wawreniuk – puzon barokowy, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa, Maria Erdman – regał.

Muzyka gościła także w salach pałacowych. Podczas różanego weekendu w sali konferencyjnej Pałacu Saskiego rozbrzmiewały dźwięki klawesynu. Zadbała o to wirtuozka gry na klawesynie, dr Natalia Hyżak.

Natalia Hyżak jest absolwentką klasy fortepianu prof. Aleksandry Utrecht w POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. W 2008 roku ukończyła z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie studiowała klawesyn pod kierunkiem prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły. Studiowała również w Centre de Musique Ancienne-jednym z wydziałów Haute Ecole de Musique w Genewie (Szwajcaria), gdzie przez trzy lata doskonaliła swoje umiejętności w klasie prof. Leonardo Garcii Alarcona, zgłębiając wiadomości na temat historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W Haut Ecole de Musique studiowała również organy pod kierunkiem prof. Marcelo Gianniniego. Brała udział w wielu koncertach, a także kursach mistrzowskich, poświęconych klawesynowej muzyce solowej oraz muzyce kameralnej, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

Podczas swojego kutnowskiego występu Pani Natalia Hyżak wykonała utwory kompozytorów epoki baroku takich jak: Johann Jakob Froberger. Louis Couperin, Georg Philipp Telemann czy Jan Sebastian Bach.

Wszystkie te wydarzenia realizowano w ramach zadania publicznego finansowanego przez Prezydenta Miasta Kutno.